Gebelik Öncesi Danışmanlık

Gebelik Öncesi Danışmanlık Ankara

Anne ve baba adaylarında bulunan rahatsızlıkların belirlenerek bu rahatsızlıkların bebeğe olan etkilerinin araştırılıp minimuma indirgenmesi amacıyla yapılan incelemelere gebelik öncesi danışma adı verilmektedir.

Gebelik öncesi danışma, hamilelikten önce tıbbi rahatsızlığı olan bireylerin yanı sıra anne-baba olmayı düşünen herkesi kapsamalıdır. Gebelik öncesi danışmada, anne adayının tıbbi, sosyal ve genetik durumu gebelik öncesinde araştırılır ve anne adayına sunulan beslenme, yaşam tarzı ve egzersiz önerileriyle en iyi duruma getirilmeye çalışılır. Ayrıca anne adayında bulunan sistematik rahatsızlıklar araştırılmalı, diyabet, epilepsi, varis, damar tıkanıklığı, hipertansiyon, kalp hastalıkları, böbrek ve karaciğer hastalıklarıyla beraber guatr bozuklukları etraflıca incelenerek hamileliği etkileyebilecek enfeksiyonlar araştırılmalıdır. Bu araştırmalar sonucunda gerekli tetkik, teşhis ve tedavi yöntemleri anne adayına uygulanmalıdır.

Gebelik her ne kadar son derece doğal ve fizyolojik bir olay olsa da bazen anne ve bebek için risk teşkil edebilecek komplikasyonlar gelişebilmektedir.

Hamilelikte meydana gelebilecek problemleri erkenden tespit edebilmek ve uygun önlemleri alabilmek adına bebek sahibi olmak isteyen kadınlar hamile kaldıktan sonra değil, bunu planlamaya başladıkları süreçte gebelik öncesi danışma almalıdırlar.

Sağlıklı bir hamilelik geçirebilmeniz ve sağlıklı bir bebeğe sahip olmanız için dikkat edilmesi gereken bazı temel hususları Op. Dr. Kübra Zengin Altıntaş şöyle sıralamaktadır:

• Anne adayında yüksek tansiyon, tiroid, şeker hastalığı veya başka bir rahatsızlık varsa hamilelik bu rahatsızlıkların tedavisinden sonra düşünülmelidir.
  • Gebe kalmadan önce hem anne adayını hem de bebeği enfeksiyonlara karşı koruyan gerekli aşıları yaptırmak.
  • Aşırı derecede alkol ve sigara kullanımı ile bazı ilaçların kullanımı bebekte bazı sakatlıklara yol açabilir. Bu durum mutlaka hekime danışılmalıdır.
  • Beyin ve omurilik ile ilgili doğuştan sakatlıkların engellenmesinde çok önemli rolü olan folik asit desteğine hamilelikten 3 ay önce başlanmalıdır. Folik asit dozu günde en az 400 mikrogram olmalıdır. Ancak eğer risk yüksekse bu doz arttırılabilir.
  • Anne adayının aşırı kilolu ya da aşırı zayıf olması hamilelik süreci üzerinde olumsuz etki yaratabileceği için, gebelik anne adayı ideal kilosuna ulaştıktan sonra planlanmalıdır.
  • Gebelik takibinde önceki hamilelikler ve doğum öyküsü çok önemlidir. Önceki gebeliklerinizde yaşadığınız bir problem varsa eğer bunu mutlaka hekiminizle paylaşmalısınız. Gebelik öyküsü;
  • Tekrarlayan düşükler
  • Sezaryen doğum, müdahaleli doğum
  • Gebelikte sistemik hastalıklar
  • Enfeksiyon hastalıkları
  • Hamile kalmada sıkıntı, adet düzensizliği
  • Erken doğum, ölü doğum, gebelik zehirlenmesi, eşin erken ayrılması, eşin önde gelmesi
  • Önceki anomalili bebek öyküsü gibi konuları kapsamaktadır.

Bunların yanı sıra, anne adayının genetik yapısı incelenmeli ve ailevi hastalıkları da kontrol edilmelidir.

Anne adayının yaşı ve kilosu doğru belirlenmeli, kan grubu tayini ve kan tahlili yapılmalıdır. Gebelik döneminde normal kabul edilen kilo alımı normal kilodaki kadınlar için 11.5-16 kg, zayıf kadınlar için 12.5-18 kg, fazla kilolu kadınlarda ise 7-11.5 kg civarındadır. Bunlar göz önünde bulundurularak hamile kalacak kadının ideal kilosuna ulaşması gerekirse bir diyetisyenden yardım alınarak sağlanmalıdır.